onsdag 6 mars 2013

Vasaloppet 2013

Blev en intressant resa från Sälen till Mora. Natten innan blåste det stormvindar och det kom snö. Arrangörerna vi tidigt på söndagsmorgonen återställa startplatsen och göra spåren kördugliga.
Jag var taggad när jag gick och lade mig på på lördagskvällen, och lite pirrigt var det allt när jag skulle försöka sova.
Jag vaknade ett antal gånger under natten, tyvärr p g a snorande och nysande... Men när klockan ringde 02.15 så fanns ingen återvändo.
En utmaning var det allt att försöka äta frukost vid den tidpunkten, men ner kom den. Efter packning och påklädning bar det av till bussen och dess färd till Sälen.
Väl framme i Berga, kom pirret på allvar, så mäktigt!! Vi gick och la våra skidor i spåret, lämnade in våra dusch- och ombytesväskor och besökte sedan Stadium-tältet för värme. Vi fikade och softade fram till start...

Kl 8.00 gick starten och vi i led 10 började efter en stund att sakta röra på oss. Fram emot den berömda stigningen, oj vilken trängsel. Jag fick inget bra led att följa utan blev mer eller mindre stående i backen i över 1,5 h. Jag försökte att inte slösa energi på detta, men jag vet inte om jag lyckades så bra. Väl uppe på toppen sken solen och jag började min färd mot Sälen.
Jag kände tidigt att jag inte fick något gratis, utan det var ganska kärvt i spåret och orken var inte riktigt med mig, förmodligen p g a förra veckans influensa och förkylning under natten som säkert fanns i kroppen. Jag beslutade att ta det lugnt och köra så långt det gick, men ge upp det skulle jag inte av egen fri vilja.... Och i mål kom jag. Ingen tid att skriva hem om, men otroligt nöjd att ha kommit i mål och att ha genomfört ett lopp under dessa förutsättningarna. Nu kan det ju bara bli bättre. Även om den ömmande kroppen, de svullna fötterna, blånaglarna och den inrotade förkylningen talar sitt språk, så vet man ju aldrig!


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar